Bujiile cu scânteie — rezistenţa împotriva extremelor

Pentru operarea într-un mod eficient şi pentru evitarea efectelor negative asupra combustiei şi pornirii unui motor, bujiile cu scânteie trebuie construite în aşa fel încât să reziste multor extreme.

Care sunt aceste condiţii extreme?

Bujiile cu scânteie trebuie să suporte în mod constant temperaturi diferite. Suprafaţa unei bujii cu scânteie atinge până la 3000°C în timpul combustiei mixului de aer-combustibil. Apoi, în timpul admisiei, bujia cu scânteie e supusă unui proces de răcire prin gazul de temperatură joasă. Aceste procese de încălzire şi răcire bruscă sunt repetate la fiecare rotaţie, atâta timp cât motorul este în funcţionare. Iar în acelaşi timp când trebuie să se răcească, bujia cu scânteie trebuie să elibereze destulă căldură pentru a evita să devină o sursă de pre-ardere.

Bujiile cu scânteie trebuie să funcţioneze în condiţii severe de schimbări ale presiunii. În cadrul admisiei, presiunea este mai mică de 1 atm, însă pe timpul combustiei, aceasta depăşeşte 50 atm. De aceea, bujiile cu scânteie sunt prevăzute să reziste acestor presiuni severe, fiind necesar să păstreze izolarea perfectă între carcasă şi izolator, în acest mediu în care temperatura şi presiunea se schimbă în mod constant.

Bujiile cu scânteie trebuie să capaciteze un voltaj de până la 10-30 kV din terminal până la electrozi, fără nici o scurgere de energie ce poate duce la rateuri în aprindere. Totodată, interferenţa radio produsă şi vârfurile de energie trebuie suprimate pentru evitarea apariţiei erorilor din senzorii aflaţi în apropierea bujiilor.

Suplimentar, bujiile cu scânteie trebuie să reziste în timp uzurii - unele bujii au electrozii făcuţi din materiale preţioase tocmai din acest motiv sau deţin proprietăţi de auto-curăţare ce îndepărtează depozitele de carbon. De aceea, e chiar recomandat ca temperatura bujiei să crească rapid cu toate că maşina se deplasează cu viteză mică pentru ca insulatorul să atingă temperatura de auto-curăţare (aprox. 500 °C).

20180416_S2_Image

În ce mod materialele bujiei cu scânteie influenţează operarea în condiţii extreme

DENSO produce o multitudine de bujii cu scânteie din materiale unice ce impactează în mod direct durabilitatea şi performanţa bujiilor în condiţiile extreme de funcţionare.

Primă echipare

Producători OEM de top aleg bujiile DENSO de primă echipare datorită durabilităţii şi performanţei de care dau dovadă. Acestea sunt fabricate din materiale precum: nichel, platină, iridiu şi SIP.

Nichel

Majoritatea bujiilor din nichel DENSO sunt echipate cu tehnologia U-Groove pentru o aprindere îmbunătăţită. Suplimentar, DENSO oferă o gamă mai consolidată decât alţi producători.

Platină

Din momentul în care scăderea emisiilor a devenit o prioritate pentru mulţi producători auto, a devenit necesară şi înlocuirea tehnologiilor vechi cu altele mai noi: bujii echipate cu un electrod central din platină şi un chip din platină în electrodul de masă. Platină e deseori folosită în fabricarea bujiilor pentru rezistenţa crescută la uzură.

Iridiu

Iridiu, un material ce constituie una dintre specialităţile DENSO, permite fabricarea unor electrozi centrali foarte fini, ceea ce rezultă într-o performanţă mai bună şi costuri de întreţinere mai scăzute.

Tehnologia Super Ignition Plug (SIP)

În acest moment, tehnologia "super ignition" este cea mai bună tehnologie pentru bujiile cu scânteie. Având cel mai mic electrod central utilizat de către OEM, bujiile cu scânteie DENSO Super Ignition oferă cea mai bună performanţă în cele mai grele condiţii, păstrând o durată de utilizare foarte lungă.

Tehnologia Twin Tip

Deşi bujiile cu scânteie ce deţin cei mai mici electrozi performează mai bine aproape din toate punctele de vedere, reducerea dimensiunii electrodului presupune şi reducerea duratei de viaţă a bujiilor. De aceea, DENSO a dezvoltat 2 tipuri de bujii cu scânteie cu electrozi de dimensiuni reduse, din materiale unice ce combat acest efect de degradare. (denumiţi electrozi Twin Tip)

Nichel TT

Patentat de DENSO, bujia Nichel TT foloseşte un aliaj unic ce conţine nichel, silicon, ytriu şi titan (Ni-Si-Y-Ti). Acest compus are proprietăţi similare cu nichelul, dar este cu 80% mai rezistent la oxidare şi cu 40% mai rezistent împotriva uzurii. Totodată permite utilizarea unui electrod de Ø 1.5 mm în loc de electrozii din nichel standard, ce au Ø 2.5 mm, fără să afecteze totuşi durata de viaţă.

Iridium TT

Pentru producătorii ce au nevoie de o performanţă superioară şi o durată de viaţă mai lungă, bujiile cu scânteie din iridiu sunt cele mai potrivite. Noile bujii cu scânteie DENSO Iridium TT, dezvoltate prin combinarea tehnologiei TT cu un electrod central din iridiu de Ø 0.4 mm şi un electrod de masă din platină de Ø 0.7 mm, sunt cele mai performante bujii cu scânteie disponibile în piaţă. Acestea reduc emisiile şi consumul de combustibil, oferind o durată de viaţă îndelungată.

Iridium Power

Oferind un electrod central din iridiu foarte fin, de Ø 0.4 mm, Iridium Power performează mai bine decât aproape orice bujie cu scânteie de pe piaţă. Se foloseşte cu precădere la motoare puternice ce funcţionează la viteze mari, precum motociclete, maşini tunate, snowmobile şi jet ski.

Iridium Racing

Bujiile cu scânteie Iridium Racing, proiectate cu un electrod central din iridiu de 0.4 mm şi un electrod de masă din platină de 0.8 mm, sunt preferatele şoferilor de curse datorită durabilităţii şi performanţei lor. Insulatorul din silicon previne defecţiunile datorate umezelii sau depunerilor de carbon.

Află mai multe

Mai multe informaţii cu privire la gama de bujii cu scânteie DENSO sunt disponibile online, în TecDoc sau la reprezentantul local DENSO Aftermarket.