Abordarea provocărilor din Aftermarket – perspectiva asupra trendurilor viitoare

19 august 2019 | Articol

Puține industrii operează la aceeași viteză cu piața Europeană Aftermarket. Serviceurile auto independente trebuie să se adapteze mereu pentru a rămâne competitive. În acest articol, Luca Govean, Directorul de Vânzări Aftermarket DENSO, enumeră 5 provocări ale industriei Aftermarket, pentru a ajuta serviceurile auto să se pregătească de viitor.

Deneur19 22 Tackling Aftermarket Challenges Independent Workshops

5. Sistemele ADAS (Sistemele avansate de asistență șoferi)

Ceea ce reprezenta o inovație a industriei, a devenit rapid un lucru comun în cadrul designului noilor vehicule. Comisia Europeană a anunțat recent faptul că sistemele ADAS vor deveni obligatorii la toate mașinile noi începând cu 2021, pe măsură ce acestea devin parte integrantă al designului vehiculelor autonome și electrice. Potrivit afirmațiilor lui Luca Govean, înțelegerea modului de funcționare al acestor sisteme este vitală pentru serviceurile auto ce vor să fie pregătite pentru noul parc auto.

”Activitatea de servisare a sistemelor ADAS va presupune ca serviceurile auto să fie foarte atente la spațiul și echipamentele deținute”, explică acesta. ”Spre deosebire de perioada anterioară, de trecere la sistemele controlate de computer, nu va exista cale de evitare a tehnologiei ADAS. Chiar și o activitate comună, de reparație a parbrizului, va deveni o activitate specializată deoarece sistemele ADAS vor fi conectate la parbriz prin senzori și camere video”.

Și nu doar calibrarea specializată și echipamentele de diagnosticare vor fi necesare pentru servisarea sistemelor ADAS, ci trainingul optim al tehnicienilor va deveni absolut esențial. Totodată, serviceurile auto vor trebui să-și actualizeze politicile de asigurare și să urmărească procedurile de fabrică la fiecare pas.

DENSO dezvoltă cele mai noi tehnologii în materie de siguranță de peste 20 de ani și este în spatele unor tehnologii inovative ADAS precum primul detector de lumină bidimensional și sistemul LIDAR în 1996. Acum mai bine de 20 de ani, DENSO a introdus radarul liniar ce scanează zona din fața vehiculului pentru a identifica potențiale riscuri de coliziune. Astfel de tehnologii devin standardul din Aftermarket și reprezintă oportunități licrative pentru serviceurile ce dețin abilitățile, echipamentul, spațiul și încrederea de a lucra cu astfel de sisteme.

4. Vehicule electrice și hibride

E greu de crezut că Nissan Leaf este disponibil pe piață de peste 5 ani iar unii încă mai consideră vehiculele electrice și hibride ca fiind inovații relativ noi. Față de măsurile de precauție necesare lucrului la vehiculele electrice, în cazul vehiculelor hibride (ce mulți cred că vor deveni standardul din industrie) există și mai multe cerințe.

Luca explică: ”Uleiurile cu vâscozitate mai scăzută, necesare vehiculelor hibride, vor duce la intervale de schimb mai scurte. Cu toate acestea, deși unele forme de servisare vor deveni mai importante, odată cu înlăturarea motorului cu combustie dintr-un vehicul, se înlătură și multe dintre componentele supuse uzurii, ceea ce înseamnă că multe serviceuri vor trebui să-și diversifice activitatea în arii noi.”

Industria de daune auto va trebui să se schimbe într-un mod major pentru a face față pericolelor asociate cu vehiculele electrice. ”Simpla înlăturare a bateriei necesită timp și abilități tehnice, aceasta fiind de regulă plasată într-o carcasă ce o protejează împotriva vibrațiilor și a unui eventual impact. Chiar și în cazul vehiculelor hibride, nu este îndeajuns să se oprească motorul pe benzină sau motorină, deoarece bateria rămâne activă.” Luca atrage atenția și asupra faptului că ”procesul de revopsire al mașinilor va trebui regândit deoarece sistemele electrice ale acestora nu vor reacționa bine la căldura generată de cabinele de uscare a vopselei.”

Bateriile Lithium-ion, folosite de regulă în cazul aplicațiilor auto, vor trebui gestionate cu mare atenție și păstrate în anumiți parametri de tensiune și temperatură, pentru a minimiza riscul de explozie în service. Se vor mai introduce și noi condiții de folosire a bateriilor pentru asigurarea siguranței totale.

Deși dezvoltarea vehiculelor electrice este încă într-un stadiu timpuriu, multe iterații actuale (precum Nissan Leaf) își regăsesc locul în industria Aftermarket iar tehnicienii trebuie să fie pregătiți pentru conversia acestor oportunități în activitate curentă.

3. Digitalizarea

În zilele noastre, aproape orice vehicul are în componență partea digitală, fapt ce transformă modul de reparație al acestuia. Digitalizarea a schimbat deja modul în care reparatorii își comandă piesele iar în următorii ani vom observa un schimb al focusului pe servisare. Noile tehnologii vor permite reparatorilor să se apropie de clienți, deschizând astfel noi oportunități de afaceri. Servicii precum diagnosticarea remote sunt printre oportunitățile cu marjă ridicată, fiind create de datele generate direct de către vehicul.

”Potrivit companiei PwC, până în anul 2025 vor exista peste 470 de milioane de vehicule conectate digital” explică Luca. ”Pe lângă conectivitatea inteligentă a sistemelor de diagnoticare, vehiculele viitorului vor genera mai multe informații ce vor permite reparatorilor să previzioneze cu ușurință reparații viitoare, ceea ce înseamnă că vor putea fi generate previziuni mai precise de business și o programare mai eficientă a muncii.”

Un raport recent McKinsey, intitulat Jocul Schimbător al Industriei Aftermarket, sugerează faptul că produsele și serviciile digitale vor reprezenta o cotă tot mai mare din cadrul industriei, previzionându-se o creștere de 3 ori a acestei cote, odată cu dezvoltarea hardware-ului (precum senzori și display-uri).

Și nu doar piesele auto sau servisarea sunt afectate de acest proces al digitalizării. Pe măsură ce lumea continuă să adopte dispozitive remote, șoferii apelează tot mai mult la achiziția online a produselor și a serviciilor necesare reparațiilor auto.

”Serviciul prestat în intervalul 9-17 este deja uitat - acum suntem obișnuiți să comandăm online la orice oră din zi și să beneficiem de livrare, atunci când alegem noi. Același lucru se va întâmpla și în domeniul reparațiilor auto. Serviceurile independente pot capitaliza acest trend prin oferirea unui serviciu non-stop, precum servisarea remote.” - afirmă Luca.

2. Mobilitatea ca și serviciu (MaaS)

Odată cu introducerea unui nou tip de vehicul este introdus și un nou model de a deține un vehicul. Pe măsură ce este introdus șofatul autonom, modelele tradiționale de a avea în proprietate un vehicul se deteriorează. În schimb, serviciul MaaS va fi controlat de către flote auto, ceea ce va crea un venit constant pentru serviceurile independente. Cu toate acestea, pretențiile flotelor auto vor forța serviceurile independente să-și adapteze modelele de business actuale. 

Mai mult decât atât, masa critică de informații generată de această formă de mobilitate va putea fi folosită în avantajul serviceurilor independente. Luca explică: ”Prin analizarea regulată a datelor primite de la vehiculele clienților, poți începe să înțelegi în detaliu comportamentele, preferințele și nevoile clienților tăi și să utilizezi aceste informații pentru crearea unor campanii de marketing și oferte personalizate.”

Iar această masă de informații poate fi utilă chiar și în comportamentul de achiziție al serviceului auto. Unii furnizori de piese și componente auto analizează informații vaste pentru a vinde serviceurilor auto piese pe baza activității anterioare, securizând astfel cele mai bune prețuri. (atât pentru furnizor, cât și pentru service și client)

1. Accesul la client

Convergența tehnologiilor în viitorul domeniului Aftermarket este captivantă însă cea mai mare provocare a serviceurilor independente rămâne aceeași de mulți ani - accesul la client.

”Pe măsură ce rețelele de dealeri auto încearcă să-și păstreze serviciile de reparații prin clauze de garanții, va fi tot mai greu pentru serviceurile independente să ofere acele servicii personale pentru care erau și apreciate. Soluția se regăsește într-un marketing eficient și oferirea unui serviciu superior celui oferit de competiție. Echipamentul potrivit, piesele, angajații și locația vor fi de asemenea vitale, ” sumarizează Luca.

Probabil cea mai mare amenințare asupra serviceurilor auto este ca acestea să nu aibă un acces direct la client, pentru a construi o relație mutuală pe termen lung. Tocmai de aceea, sectorul independent trebuie să adopte rapid noile tehnologii și trenduri.

Luca explică: “Reparatorii independenți nu mai pot refuza comenzi noi pentru că nu sunt la curent cu schimbările din industria automotive. Este absolut necesară investiția în angajați și echipamente. Lucrând îndeaproape cu marii producători de piese auto, tehnicienii pot fi pregătiți în a înțelege și îndeplini necesitățile clienților lor. Prin fructificarea digitalizării, sectorul independent poate livra servicii mai personalizate, mentenanță și suport pe tot parcursul duratei de viață a unui vehicul.”

Deși unele trenduri pot să nu pară de actualitate în serviceurile auto, industria se dezvoltă într-un mod în care niciodată nu poți să știi ce îți rezervă viitorul. Dacă va rămâne agil și alert, sectorul independent European se poate dezvolta indiferent de direcția viitorului.

Despre Luca Govean
Deneur19 22 Luca Govean

Luca Govean lucrează în cadrul companiei DENSO din 2016 și conduce echipe regionale de vânzări din Europa. Deține o experiență extensivă în domeniul vehiculelor de pasageri și camioanelor, în diverse poziții, fie pe ramura de OE sau Aftermarket.

Back to overview Înapoi la pagina anterioară