Ce efecte va avea COVID-19 asupra pieței de Aftermarket pe termen lung?

24 iulie 2020 | Articol

Chiar și înainte de a auzi de termenul ”COVID-19”, piața Automotive Aftermarket era deja într-o stare de schimbare. Noile comportamente în deținerea unui automobil și dezvoltarea MaaS (Mobilitate ca și Serviciu) au fost recunoscute ca și trenduri clare ce vor schimba definitiv modul în care utilizăm, servisăm sau reparăm vehiculele. Pe măsură ce țările Europene înlesnesc restricțiile, e tot mai evident faptul că această schimbare va avea loc.

Cu toate acestea, viitorul Aftermarket s-ar putea să nu arate la fel precum a fost înaintea pandemiei. Efectele pe termen lung asupra economiei, precum și noul focus pe siguranță și igienă, vor determina schimbări în preferințele consumatorilor, și nu doar pe termen scurt.

Spre exemplu, conceptul de MaaS va fi introdus și adoptat - dar va arată ușor diferit. Câteva dintre aspectele sale vor fi de o importanță mai mare, pe când altele vor fi lansate mai târziu datorită reprioritizării nevoilor șoferilor. Înțelegerea acestor preferințe va fi cheia succesului pentru reparatorii ce urmăresc să-și dezvolte afacerea și să-și maximizeze oportunitățile în economia post- COVID.

Mai puțin sharing, mai multe date

În general, MaaS face referire la o rețea integrată de diverse modele de transport, ce acționează ca și un singur serviciu disponibil la cerere prin intermediul unei aplicații. A fost descris ca și viitorul mobilității și chiar s-a afirmat faptul că acest concept va pune capăt modelului de posesie privată a unei mașini, de vreme ce oamenii vor putea plăti pentru transport pe baza unei singure utilizări.

Acest aspect s-ar putea să nu mai devină o realitate acum: pentru mulți utilizatori, împărțirea unui vehicul ce a mai fost utilizat de sute de alți clienți, reprezintă un risc nedorit de transmitere a virusului. Așadar, preferă să-și utilizeze mai mult propriul vehicul.

Dar Maas este un concept mai larg, ce încorporează și alte aspecte, precum comunicarea dintre vehicule și utilizarea datelor. Spre exemplu, analiza unui volum imens de date de diagnoză va permite service-urilor să-și planifice mai bine stocurile și gradul de încărcare. Acest set de date (denumit Big Data) poate oferi informații cu privire la ce piesă a mașinii trebuie reparată sau schimbată și când va trebui efectuată operația - astfel încât, service-urile să se aprovizioneze cu piesele corecte la momentul potrivit.

Social Media Shutterstock 651386824

Big data va fi utilizat de asemenea în evitarea predictivă a traficului congestionat prin analiza obiceiurilor de șofat la o scară largă. Ca și exemplu, în timpul unei ploi puternice, posibilitatea de congestionare a traficului crește datorită scăderii vitezei vehiculelor. Dacă vehiculele din zona afectată sunt conectate, un sistem central Maas ar putea trimite în mod automat fiecărui vehicul o actualizare pentru controlul vitezei și optimizarea rutei de călătorie, astfel încât să se optimizeze fluxul traficului. DENSO contribuie în mod activ la acest concept prin tehnologia sa bazată pe Cloud, denumită DENSO MaaS. Aceasta replică medii urbane reale și condiții de trafic într-un mediu virtual, apoi analizează datele obținute din acest spațiu pentru a anticipa posibilele probleme din trafic și, astfel, să creeze o experiență de mobilitate mai sigură și convenabilă.

O afacere în creștere din partea flotelor auto

Chiar dacă la nivel individual, oamenii vor fi mai greu de convins să adopte modelul MaaS, clienții corporate vor fi interesați să beneficieze acum de avantajele sale. Acești clienți pot forma o sursă tot mai mare de venit pentru service-urile auto independente, deoarece menținerea unei flote operaționale este aspect vital pentru operatorii săi, care vor aprecia serviciile instante ce pot fi oferite de un reparator independent.

Clienții de tip flotă s-ar putea să plătească o taxă periodică, și nu una per acțiune, în schimbul unor servicii disponibile 24/24. Aceste servicii s-ar putea să nu se limiteze doar la reparațiile standard: service-urile ce pot găsi soluții pentru a oferi tractare auto, servicii de preluare de la domiciliul clientului, spălare auto și chiar servicii de valet, s-ar putea să dobândească un avantaj puternic. Disponibilitatea și standardele ridicate ale unui serviciu vor fi mereu cheia pentru câștigarea de business recurent.

Oportunitățile unui parc auto îmbătrânit

Nu doar că e mult mai probabil ca șoferii să-și păstreze mașinile aflate în proprietate privată, dar sunt mari șanse să rămână cu aceeași mașină, fără să-și achiziționeze o mașină nouă. Conform datelor ACEA, vârsta medie a unei mașini în UE este acum de 10.8 ani. La baza acestei vârste se pot afla o serie de motive: poate economice, poate incertitudinea viitorului pentru vehiculele pe benzină, diesel sau electrice, poate calitatea în creștere a producției auto... și poate, toate cele 3 motive.

Pentru reparatori, vestea bună este că mașinile mai vechi necesită mai multă întreținere decât cele mai noi. Mașinile vechi suferă o uzură mai mare la componente critice, fapt ce sporește cererea de piese de schimb. Bateriile, luminile exterioare, parbrizele, ștergătoarele, sistemele de monitorizare a presiunii din cauciucuri, bujiile cu scânteie și siguranțele electrice au cele mai mari șanse de a se defecta în timp.

Aprovizionarea cu piesele potrivite poate permite service-urilor să răspundă corect cererii în creștere din partea unui parc auto îmbătrânit. Piesele DENSO sunt proiectate pentru a fi cel puțin la calitate OE, fiind testate riguros în diverse centre tehnice Europene. Prin alegerea pieselor DENSO, poți fii sigur de calitatea OE!

Mai multe mașini pe șosele

Folosirea transportului public a fost larg dezbătută în timpul pandemiei, guvernele de pretutindeni solicitând propriilor cetățeni fie să utilizeze echipament de protecție, fie să evite complet autobuzele și trenurile. Acum, odată cu redeschiderea școlilor și a locurilor de muncă, oamenii au o nevoie mai mare de a călători, preferând șofatul în schimbul transportului public.

Iar asta va genera o utilizare mai intensă a mașinilor și o cerere mai mare a serviciilor de servisare și reparație. Service-urile experimentează deja aceste lucruri, deoarece vehiculele au început să aibă probleme/ defecțiuni după o perioadă lungă de inactivitate. Dar trendul s-ar putea să fie unul pe termen mai lung decât se credea inițial, ceea ce presupune o creștere a veniturilor pentru service-urile auto ce au capacitatea de a răspunde cererii ridicate.

Clienții apreciază soluțiile contactless…

Aproape fiecare companie a trebuit să-și schimbe modul de lucru în timpul pandemiei iar aplicațiile de taxi nu au făcut excepție. Ride-sharing-ul nu a mai fost permis, întregul transport se făcea pe bază individuală și șoferii și pasagerii au fost nevoiți să poarte măști de protecție. Iar acesta poate fi un trend pe termen mai lung: clienții vor prefera opțiunile de transport ce reduc contactul cu alții.

Și asta e valabil atât la service-uri, cât și la mașinile în sine. Clienții vor aprecia siguranța și conveniența oferită de serviciile ce le permit să predea vehiculele fără un contact direct - poate prin utilizarea unei aplicații dedicate, cuplată cu predarea cheii contactless. Câteva service-uri auto și-au adaptat deja oferta prin oferirea serviciului de pick-up și retur a mașinii, direct la domiciliul clientului, pe perioada carantinei.

…și chiar și cele autonome, fără șofer

Dorința pentru o mobilitate contactless poate accelera dezvoltarea de vehicule autonome (AV) în contextul modelului MaaS, eliminându-se practic contactul dintre șofer și pasager. Un raport McKinsey estimează faptul că 50% din toate vehiculele de pasageri vândute în 2030 vor avea un grad ridicat de autonomie și 15% vor fi complet autonome.

Lansarea vehiculelor autonome va reduce numărul de coliziuni, generând în schimb o munca regulată de întreținere pentru dealeri. Mașinile fără șoferi vor fi echipate cu componente senzitive, precum tot felul de senzori ce vor necesita diagnoze frecvente. În plus, Big Data va iniția un model predictiv de întreținere a vehiculelor autonome (AV): pur și simplu, ele s-ar conduce singure la service-ul auto chiar și înainte ca pasagerii să-și dea seama că ceva e defect sau nu funcționează. Ei da, bine ați venit în VIITOR!

Back to overview Înapoi la pagina anterioară