Cum poate bujia cu scânteie potrivită să reducă emisiile unui vehicul

08 aprilie 2021 | Articol

Fiecare mașină este produsă în conformitate cu reglementările de mediu ale țării în care este înregistrată. De multe ori, modelele mai vechi corespund unor reglementări mai vechi, și de aceea, sunt mai puțin prietenoase cu mediu decât cele create în zilele noastre. Piesele îmbunătățite, precum bujiile cu scânteie, pot fi o soluție pentru acest lucru, deoarece acestea reprezintă un factor cheie în funcționarea motorului. Când vine vorba de bujii cu scânteie și emisii, 2 factori joacă un rol esențial. Primul este crearea unei scântei curate pentru o combustie bună - ceea ce înseamnă că piesa ar trebui schimbată mai des de către un tehnician, ca parte din întreținerea periodică. Al doilea factor este montarea de piese noi, cu o tehnologie de ultimă generație, în mașinile mai vechi. Această tehnologie poate fi găsită în gama de bujii cu scânteie TT, furnizată de DENSO.

2 Spark Plugs And Packages

O perspectivă de ansamblu: EURO 6 și emisiile vehiculelor

Industria automotive a încercat în ultima vreme să reducă drastic emisiile vehiculelor cu combustie internă, conform reglementărilor în vigoare. În UE, standardele de emisii Euro 1 au fost activate în 1992, fiind standardele universale pentru vehiculele noi. Acesta a fost un pas important, însă cerințele Euro 1 - incluzând instalarea unui convertor catalitic și trecerea la benzină fără plumb - par acum lucruri de bază.

De atunci, am făcut niște progrese semnificative și azi este în vigoare a 6-a generație de standarde - Euro 6. Acestea acoperă o serie de poluanți, incluzând monoxidul de carbon, hidrocarbon, oxizi de nitrogen - și se așteaptă ca această conformare la Euro 6 să reducă de asemenea emisiile de CO2 și să îmbunătățească eficiența funcționării. (este important deoarece UE a introdus noi ținte de emisii pentru mașinile noi: 95g/km, echivalentul la 4.1L/100 km pentru benzină și 3.6L/100 km pentru diesel.)

Am sumarizat principalii compuși ai emisiilor în tabelul de mai jos:

Poluant

Simbol

Efecte

Cauze

Monoxid de carbon

CO

Combustibil ars parțial ce poate intra în sânge și înlocui oxigenul, ceea ce duce la restricționarea abilității sângelui de a transporta oxigenul prin corp.

Amestec bogat, aprindere slabă (fie o defecțiune de bujie sau a sistemului de aprindere), combustie slabă, temporizare incorectă a aprinderii

Hidrocarbon

HC

Combustibilul nears este cancerigen și afectează creșterea celulelor din corp.Poate reacționa cu alți poluanți pentru a forma ozon. 

Amestec bogat, aprindere slabă (fie o defecțiune de bujie sau a sistemului de aprindere), combustie slabă, temporizare incorectă a aprinderii

Oxizi de nitrogen

NOx

Pot cauza iritația ochilor și a plămânilor, ducând la probleme respiratorii. Contribuie la smog și ploi acide. Contribuie la formarea ozonului de suprafață

Produși în cazul combustiei la temperaturi înalte, cu amestec slab, atunci când nitrogenul reacționează cu oxigenul.

Dioxid de carbon

CO2

Acumularea de CO2 din atmosferă captează căldura și contribuie la schimbări climatice.

Produsul unei combustii complete de combustibil și oxigen.

Tabelul 1: Poluanții principali, cauze și efecte 

După cum puteți observa, un număr ridicat de piese sau procese auto pot cauza sau reduce emisiile, în funcție de modul lor de funcționare. De aceea, îmbunătățirea designului motorului în vederea eficientizării proceselor din sistemele de aprindere și alimentare cu combustibil, a devenit un focus pentru întreaga industrie. Atunci când se înlocuiesc componente ale motorului ca parte a întreținerii unei mașini, este recomandat să utilizăm piese moderne ce beneficiază de ultimele tehnologii existente în piață, spre deosebire de piesele originale ce au fost montate la data producerii acelei mașini.

Graficul următor (Fig 1) ne indică raportul în schimbare dintre poluanții majori și oxigenul din gazul de evacuare. Practic, se ilustrează modul în care orice schimbare mică din raportul aer/ combustibil duce la creșterea sau descreșterea semnificativă a nivelului de poluanți. Atunci când amestecul este păstrat în intervalul lambda, se poate obține un compromis rezonabil între diferiții poluanți. Dar tot acest grafic ne indică faptul că, prin noile tehnologii, vom fi capabili să reducem și mai mult emisiile unor compuși, precum CO2.

Deneur20 31 Fig1

Fig 1: Modul în care raportul aer/ combustibil afectează nivelul poluanților

 

Cum pot bujiile cu scânteie DENSO să joace un rol în reducerea emisiilor?

Bujiile cu scânteie reprezintă o componentă cheie în motoarele pe benzină, GNC și GPL, prin faptul că determină cât combustibil va fi ars în ciclul de combustie. Întorcându-ne la Tabelul 1, veți vedea faptul că o scânteie declanșată la momentul potrivit și o combustie curată sunt asociate cu reducerea emisiilor de poluanți. Fig 2 de mai jos ne arată modul în care bujiile DENSO Iridium TT reușesc diminuarea de CO2 și emisii de hidrocarbon, comparativ cu o bujie convențională.

Deneur20 31 Fig2

Fig 2: Extensia până la care bujiile cu scânteie DENSO Iridium TT pot reduce emisiile comparativ cu o bujie convențională

 

Din poziția unuia dintre cei mai mari producători de piese auto din lume, ambiția DENSO este de a ocupa un rol central în realizarea de vehicule și componente eficiente, care să facă față reglementărilor privind emisiile de poluanți. Parte a acestui obiectiv, DENSO inovează în mod constant tehnologiile sale pentru bujii cu scânteie, optimizând durabilitatea, fiabilitatea și intervalul de operare al acestora, pentru ca motoarele să aibă mereu o combustie curată.

Pentru a ajuta acest proces, este crucial să verificăm și să menținem ”sănătatea” bujiilor cu scânteie. Înlocuirea acestora la intervale mai scurte este un prim pas, dar și mai bine este să le înlocuim cu noile bujii DENSO TT.

Mai puține defecte înseamnă mai puține emisii

Bujiile cu scânteie transferă energia aprinderii în camera de combustie și creează o scânteie între electrodul de masă și cel central, aprinzând astfel amestecul de aer/ combustibil. Acestea operează într-o atmosferă volatilă, cu mari fluctuații de temperatură.

În timp, electrozii unei bujii se pot uza, crescând voltajul necesar funcționării acesteia. Într-un final, bujia poate atinge un prag la care tensiunea necesară nu mai poate fi furnizată de bobina de inducție, cauzând rateuri ale motorului. Acestea sunt direct corelate cu emisii crescute, deoarece produc resturi și duc la scăderea operării eficiente a vehiculului.

Pentru a minimiza riscul de defecțiune al bujiilor (și emisiilor în mod implicit), service-urile auto ar trebui să monteze doar bujii la calitate OE, cu o tehnologie mai nouă decât varianta OEM. DENSO încurajează și verificările de rutină: periodic bujiile trebuie verificate și înlocuite în cadrul intervalului de servisare, fără să se aștepte apariția unui martor luminos în bord. Astfel de precauții pot reduce riscul apariției rateurilor motorului și a depunerilor de carbon, păstrând eficiența combustiei și ajutând mașina să respecte în continuare toate standardele de emisii.

DENSO este liderul pieței de producție a bujiilor cu scânteie încă din 1959, având astăzi o gamă largă de bujii cu scânteie la standarde QS 9000 și ISO 9000, cu o garanție de ”0 defecte”. Fiabilitatea aceasta extraordinară este disponibilă și în Aftermarket. Descoperiți gama de bujii cu scânteie DENSO acum.

Back to overview Înapoi la pagina anterioară